Bezoek haven Zeebrugge

Op zaterdag 8 juni ging CD&V Oostende op bezoek bij de Zeebrugse haven .

Het was een leerrijke uitstap.

We werden door de Heer Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de Haven Zeebrugge ontvangen  in het Pierre Vandammehuis en kregen van hem een interessante toelichting over het ontstaan van de haven, de uitgroei en de toekomstvisie. Ondanks de economische crisis ( of dankzij ? ) breidt de Haven zijn werkzaamheden uit naar andere economische partners.

De Zeebrugse haven bestaat uit 3 delen :

De voorhaven

De voorhaven is op de zee gewonnen en beschermd door twee  strekdammen van meer dan 4 km lengte. Omwille van de directe toegang vanuit zee en de grote waterdiepte is de voorhaven bijzonder geschikt voor het snelle roll-on/roll-off- en containerverkeer. Ook de schepen met vloeibaar aardgas leggen hier aan. Deze schepen transiteren niet door de sluizen.

De achterhaven

Via de Pierre Vandammesluis (1985) en de Visartsluis (1905) varen schepen naar de achterhaven. De achterhaven omvat twee grote dokken, het Noordelijk Insteekdok en het Zuidelijk Kanaaldok. Hierrond zijn terminals met logistieke centra gevestigd voor de behandeling, stockage en distributie van enerzijds nieuwe wagens en anderzijds voedingswaren zoals groenten, fruit, fruitsappen, vis, vlees, koffie enz. Deze ladingen krijgen in Zeebrugge dus een toegevoegde waarde.

De zeehaven van Brugge

Via het Boudewijnkanaal varen schepen naar de haven van Brugge. Hier wordt het stedelijk gebied bediend met bulk- en conventionele ladingen.

Nadien volgde een tour met de bus over het zeer uitgestrekte havengebied met deskundige en zeer uitvoerige uitleg van een gids van de Brugse Gidsenkring .